heeelg!
2009-04-03 / 10:38:00 / Graviditet

nu sitter jag på svenskan och försöker jobba men går inte alls bra, har inget intresse för den här linjen känner jag. visst allt ska inte vara roligt och intressant som man ska göra, men jag har inget intresse alls. så det blir att kämpa tills bebis kommer ut och sen när jag varit mammaledig ett år så kommer jag nog byta linje, än fast jag kommer behöva gå medk 94:orna men det bryr jag mig inte om, hellre det än att gå någonting som inte intresserar en.

så nu slutar vi snart och då ska jag gå ner och äta lunch sen ringa min morfar för han mår inte alls bra, skrev ju i tidigare inlägg att hans syster ha gått bort så det är förståligt att han inte alls mår bra. skulle egentligen fara och hälsa på honom igår men han och mormor for till stockholm igår för att fara och fira mormors bror som fyller 60 år. senare efter det så ska jag ta 1 bussen till husum och umgås med mattias. vet inte riktigt vad vi ska hitta på men kanske skulle mattias dricka lite för hans kompis ville sörjedricka för han tappar jobbet idag hehe. så får se hur det blir med det. annars blir det väl att se på singing bee som vanligt haha! lika bra det,

föresten så gick jag ju in i vecka 25 i tisdags och har inte lagt in nå bilder eller "information" om vad som händer denna vecka så tänkte göra det nu, vet inte riktigt om ni tycker det är intressant men det hoppas jag, jag tycker iaf att det är riktigt roligt att läsa om vad som händer därinne än fast jag känner h*n sparka och ha sig hela tiden, vilket är riktigt mysigt och man känner att h*n börjar få in starkare sparkar nu faktiskt. fast ska jag vara lite ärlig så kan det kännas lite obehagligt ibland men klaga ska jag inte göra för nu för det är ju iaf ett tecken på att h*n lever och mår bra därinne! också kom jag på nu att igår när jag var hos barnmorskan så började hon mäta symfys-fundus-måttet och då mäter dom från blygbenet och uppåt för att mäta hur stor moderkakan har blivit och då mätte hon 24 cm på mig och det var helt normalt. sen så igår tog mamma fram hennes journal när hon väntade mig och då såg jag att hon inte var uppe på 24 cm förns i vecka 28 så lite småroligt faktiskt. men nu till informationen:

Barnet

vecka 25 är medelkroppslängden 33 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 800 gr. Huvudets omkrets är 23 cm. Den snabba tillväxten avtar.

Hjärnan växer och utvecklas i jämn takt. Den är under hela graviditeten känslig för och kan skadas av gifter, till exempel alkohol och andra droger. Till för tidig förlossning, prematur, räknas alla som föder före 37 fullgångna veckor. En normal graviditet är 40 fullgångna veckor.

Överlevnaden hos mycket för tidigt födda barn, det vill säga under 28 fullgångna veckor har förbättrats radikalt under de senaste åren. Idag räknar man med att gränsen för att barnet ska kunna överleva utanför livmodern ligger mellan 22-23 fullgångna veckor. Därefter ökar chansen för barnet att överleva för varje dag och dramatiskt från vecka till vecka.


2 Kommentarer
Milly:

Singing bee för oss med ;) Lycko-ost där med finmagen! Hoppas du hittar nått som du tycker är kul i skolväg. Själv hittade jag rätt på en gång (vilken tur), även fast jag bytte riktning från gymnasiet till universitet.. Trevlig helg =)



SKRIVET DEN: 2009-04-03 KL: 19:53:30
Nathalie:

hehe okej,

ja vi får hoppas jag gör det, troligtvis så gör jag det iaf, men det ordnar sig alltid! har ett tag på mig att tänka.

detsamma :)



SKRIVET DEN: 2009-04-06 KL: 12:18:39 URL: http://ungmammanathalie.blogg.se/



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: